«Приват», «Глуско Україна» і «Альянс Енерго Трейд» почнуть поставки дизпалива для «Укрзалізниці». Ці компанії сумарно відвантажать для ж/д 40 тис. т. ДП, ще 20 тис. т. повинен поставити колишній постачальник – компанія «Торум», що входить до групи «Трейд Коммодити». Про це свідчать дані екстреної закупівлі по переговорної процедури, яка пройшла в суботу, 3 серпня, а її результати опубліковані ввечері того ж дня.
Екстрений тендер був оголошений в суботу о 17:23 через ризик зупинки роботи залізниці. УЗ повідомила, що станом на 2 серпня її запаси складали 3 тис. т., що вистачило б максимум до понеділка, 5 серпня. На екстрену закупівлю заявилося дев’ять претендентів, тобто більш ніж на 6 «заблокованих» тендерів.
Вперше не тільки у тендерах УЗ, але і у всіх державних закупівлях через ProZorro, взяла участь компанія «БНК-Україна» – спецімпортера білоруських нафтопродуктів. Також це був перший тендер УЗ для компанії «Глуско Україна» і дніпровського ТОВ «Енерджі Юніон» (раніше «Східно-Європейський енергетичний союз»).
В екстреній закупівлі брали участь також постачальники, які спочатку на заблоковані тендери не заявлялися. Це група «Приват» в особі «Оіл-Трейд 2018» і «Альянс Енерго Трейд», які подали документи на інші 2 з 8 тендерів. (Див. Табл.).
Джерело повідомляє, що на суботні торги запрошення були надіслані компаніям WOG і «Паралель», остання з яких напередодні надала УЗ товарний кредит в зв’язку з критичною ситуацією з запасами. Однак в підсумку ці компанії на торги не прибули.
У тому, що виникла критична ситуація з запасом палива, УЗ звинуватила ТОВ «Сокар Україна» і «Торум». Ці компанії 30 липня подали один на одного скарги в АМКУ чим автоматично припинили 6 тендерів на 60 тис. т. Аукціони по цим тендерам повинні були відбутися в понеділок, 5 серпня – тобто в той день, коли за заявою УЗ, вона б повністю витратила свій запас палива.
Вперше за останні два роки серед переможців тендеру «Укрзалізниці» немає компаній групи Wexler – найбільшого постачальника ДП для залізниці за підсумками 2018 р. Тим часом один лот виграла компанія «Глуско-Україна», що знаходиться в спільному управлінні Wexler і Unimex.
Ціна на ДП буде визначаться за такою ж формулою, як і на попередніх тендерах УЗ протягом останніх півтора років. Це середня з мінімальних котирувань ДП агентства Platts по одному з базисів за 10 днів від отримання рознарядки по курсу НБУ на дату рознарядки, плюс акциз і фіксована маржа постачальника.
Під час переговорів постачальники надають розрахункові ціни на 3 серпня, по якій вони готові відвантажити паливо, умовно, в цей день. З цієї ціни на підставі поточних котирувань і курсу вираховується «фіксована маржа», яка потім буде використовуватися при визначенні остаточної ціни ДП під час поставок.
Найнижчу розрахункову ціну з усіх учасників запропонувала компанія «Глуско Україна» – 25 250 грн / т. З такою ціною вона перемогла по одному з 6 лотів і поставить 10 тис. т. ДП. За розрахунками джерела, «фіксована маржа» «Глуско Україна» складе тисячу п’ятсот шістьдесят п’ять грн / т (без ПДВ) або $ 62 / т. «Фіксована маржа» інших переможців тендера, за розрахунками джерела, складе:
«Приват» – 1615 і +1674 грн / т без ПДВ ($ 64 / т і $ 66 / т);
«Трейд Коммодити» – 1607 і 1815 грн / т без ПДВ ($ 63 / т і $ 72 / т);
«Альянс Енерго Трейд» – +1624 грн / т без ПДВ ($ 64 / т).
Відзначимо, що «фіксована маржа» не означає чистий заробіток трейдера. Щоб визначити чисту націнку постачальника, від «фіксованої маржі» необхідно відняти премію, по якій трейдер купує паливо у зарубіжних постачальників (в середньому $ 10-20 / т), логістичні витрати на імпорт дизпалива в Україні ($ 10-15 / т) витрати на перевалку, зберігання ресурсу, страховку та інше. В цілому, постачальники запропонували УЗ ціни ДП, приблизно на тому ж рівні, на якому торгували в крупному опті в четвер-п’ятницю 1-2 серпня. Фіксована маржа на екстреному тендері УЗ виявилася нижче, ніж на попередньому квітневому тендері на 100 тис. т. Тоді вона коливалася в межах 1980-2082 грн/т або $ 73-77/т за курсом на дату аукціону.
«Ми не очікували такого ажіотажу серед постачальників, результат перевершив наші очікування», – дали коментар в “Укрзалізниці”.
Як повідомляє джерело, УЗ протягом останніх кількох років періодично стикається з браком дизельного палива і час від часу змушена або оголошувати екстрені торги, або брати паливо в кредит.
Постійна нестача створює передумови для зловживань і маніпуляцій на тендерах. На думку директора «Консалтингової групи А-95» Сергія Куюна, УЗ необхідно удосконалити тендерну документацію, визначивши чіткий графік відвантажень і сформувати достатній запас дизпалива, щоб в разі будь-яких затримок з проведенням тендерних процедур забезпечити безперервну роботу підприємства.
«Укрзалізниця» є найбільшим споживачем ДТ. У 2017 році компанія законтрактувала 385 тис. Т, в 2018 р – 327 тис. Т. У 2017 р найбільшими постачальниками ДТ для «Укрзалізниці» були «Трейд Коммодити» (50% обсягу), «Елемент Нафта» (26% ), WOG (17%), в 2018 р – Wexler Group (40%), «Трейд Коммодити» (38%), Socar (20%).
Джерело: enkorr